BUDAK2 SEKOLAH

Cari Blog Ini

Rabu, 20 Julai 2011

TAJUK 3 Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU)



Definisi / Konsep Jadual Spesifikasi Ujian ( JSU)
  • Kandungan Ujian tentang topik-topik pelajaran.
  • Aras Kemahiran yang mengikut taksonomi objektif pendidikan.
  • Pemberatan (%) pada kandungan aras kemahiran berdasarkan lama masa mengajar dan kepentingan sesuatu kemahiran itu diajar.
  • Bentuk ujian sama ada berbentuk objektif, esei, amali, kertas kursus dan lain-lain.
  • Bilangan item yang mengikut bentuk, kandungan dan aras kemahiran.
  • Kepayahan atau kesukaran item yang berada dalam lingkungan 20 % - 80%.

Kepentingan JSU
  • Mengelakkan daripada membina ujian secara sembarangan.
  • Menjamin kesahan isi kandungan sesuatu ujian.
  • Menimbulkan rasa kepentingan topik-topik dan aras-aras kemahiran.
  • Menentukan perseimbangan antara topik-topik dengan aras-aras kemahiran yang diuji.
  • Memberikan panduan untuk membentuk format ujian.



Contoh di atas boleh disesuaikan dengan keperluan dan spesifikasi di sekolah.



Langkah-langkah Membina JSU

Langkah 1: Senaraikan tajuk-tajuk yang hendak diuji
Langkah II: Tentukan soalan yang akan dibina itu
a. soalan objektif (30 soalan)
b. 1 markah bagi 1 item
c. jumlah soalan bagi setiap topik dikira:

= Jumlah masa                       X Jumlah soalan
   Jumlah Masa keseluruhan

Langkah III: Tentukan model aras kesukaran item Biasanya JPU menggunakan taksonomi objektif pendidikan Bloom
Tiga domain: kognitif, afektif, dan psikomotor

Langkah IV: Apakah jenis ujian yang akan diuji?
  • Ujian objektif
  • Ujian struktur
  • Ujian esei, dan lain-lain.
Langkah V:
  • Tentukan bilangan soalan bagi setiap komponen (objektif, struktur, esei dll)
  • Penentuan aras kesukaran soalan (soalan mudah – soalan sukar)
  • Pemarkahan
Langkah VI
  • Nyatakan mata pelajaran
  • Nyatakan tingkatan
  • Susunan nombor soalan mengikut tajuk

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

burung